miercuri, 18 iulie 2018

Cum să înveți la chimie

Acum mult timp v-am povestit cum am învățat la biologie și v-am promis că vă voi vorbi la un moment dat și despre cum m-am pregătit la chimie.

Ei bine, după cum știți deja, 40 din cele 100 de grile pe care le veți primi la admitere au la bază chimia.

De ce materiale am nevoie pentru a învăța la chimie?

Manualele recomandate sunt menționate pe site-ul facultății. Acestea sunt manualul pentru clasa a X-a, de Luminița Vlădescu, editura ART, toate edițiile apărute din 2005 până în prezent, și manualul pentru clasa a XI-a, de Elena Alexandrescu,  editura Crepuscul, toate edițiile apărute din 2006 până în prezent.

Dacă manualul recomandat la biologie mi s-a părut suficient pentru rezolvarea grilelor de la admitere, nu pot spune același lucru și în legătură cu chimia. Manualele menționate mai sus nu mi s-au părut potrivit structurate, informația mi s-a părut haotic expusă și deloc suficientă pentru a lua un punctaj bun la admitere. De aceea, recomand să citiți și din culegerea de chimie organică, de Elena Alexandrescu, editura Crepuscul.

Pe lângă acestea, vei avea nevoie de culegerea de teste pentru admitere.


Cum să înveți la chimie?

Pentru că informația e dispersată în mai multe cărți, mi s-a părut util să-mi fac notițe. Pentru început mi-am făcut o listă cu toate capitolele pe care urma să le parcurg: alcani, alchene, alchine, alcadiene, arene, compuși halogenați, alcooli, fenoli, compuși carboxilici, compuși carbonilici, amine, aminoacizi și proteine, zaharide și caracterul acido-bazic. Apoi, am realizat un plan pe care să-l aplic pentru fiecare capitol: definiție, denumire (aici desenam și structura chimică a compușilor), proprietăți fizice, proprietăți chimice și utilizări.

La fel ca la biologie, îți recomand să îți faci un program de studiu. Ia în vedere faptul că în timpul alocat fiecărui capitol trebuie să citești teoria, iar pentru a fixa noțiunile teoretice te sfătuiesc să rezolvi exercițiile din culegerile recomandate mai sus. Astfel că, pentru a parcuge un capitol la chimie, vei avea nevoie de mai mult timp. Unele capitole sunt mai ușoare și pot fi învățate în 2 săptămâni (cele din manualul de clasa a X-a), altele necesită o parcurgere mai riguroasă și vei avea nevoie de cel puțin 3 săptămâni  pentru a le învăța (de obicei, cele din manualul de clasa a XI-a).


Să presupunem că abia ai început să înveți pentru admitere. Conform programului de mai sus, două săptămâni vei citi despre alcani.

Ziua 1. Citește cu atenție informațiile teoretice prezentate în manualul propus de facultate și în culegerea de Elena Alexandrescu. Acum că te-ai familiarizat cât de cât cu noțiunile pe care le vei parcurge în zilele următoare, consider că este timpul să treci la următorul pas: notițele! Nu voi insista foarte mult pe acest subiect acum deoarece în curând va sosi pe blog un articol dedicat realizării notițelor. Fiind prima zi, astăzi propun să abordezi următoarele din planul general al fiecărui capitol: definiție, denumire, proprietăți fizice și utilizări.

Ziua 2. Propun ca fiecare zi de studiu să înceapă cu o scurtă recapitulare a noțiunilor învățate anterior, adică să lecturezi notițele pe care le-ai realizat cu o zi înainte. A doua zi este dedicată tot notițelor și vei aborda proprietățile chimice.  Culegerea de Elena Alexandrescu te va ajuta foarte mult să-ți structurezi materia și îți recomand să insiști pe formulele generale ale reacțiilor chimice.

Ziua 3. De acum nu voi mai preciza că ar fi ideal să începi ziua de studiu cu o scurtă recapitulare pentru că ai reținut deja, nu-i așa? A treia zi este dedicată memorării structurilor chimice și a denumirilor compușilor. Pune pe birou notițele pe care le-ai realizat în primele două zile de studiu, un pix și niște foi albe și începe să desenezi formulele, apoi scrie sub fiecare formulă denumirea compusului. După ce le poți scrie fără să te ajuți de notițele tale, ia o pauza. O oră plimbă-te, ieși cu prietenii, fă ceva relaxant, apoi întoarce-te la birou și scrie din memorie ce ai învățat până acum. Pare puțin pentru azi? Dacă da, poți lectura proprietățile fizice și utilizările.

Ziua 4 și ziua 5. Aceste zile sunt dedicate memorării proprietăților chimice. Pixul pregătit, foaia albă, aceeași metodă ca în ziua 3.

Din ziua 6 vei începe să îmbini teoria cu practica, adică să fixezi noțiunile memorate anterior prin intermediul exercițiilor.


Desigur, sfaturile pe care vi le-am oferit în articolul Cum să înveți la biologie pot fi aplicate și în cazul chimiei. Sper că acestea vă sunt de folos, iar dacă mai aveți întrebări cu privire la acest subiect, nu ezitați să îmi scrieți un comentariu. Spor la învățat!


Un comentariu:

  1. Buna, sunt elev in clasa a XIa, profil filologie iar in momentul de fata sunt panicat rau de tot. Am invatat circa 35% din materia de biologie (m.am apucat din ianuarie) si cel mai probabil am s.o termin de parcurs si cimentat cunostintele pana in iunie. Problema mea cea mai mare o reprezinta chimia, mai precis nu am facut/fac nimic in liceu si nu stiu daca ma voi descurca in clasa a 12a cu ea; deci ar trebui sa ma apuc de la vara sa fac meditatii( pentru ca singur nici nu poate fi vorba) sau pot face din toamna si ma voi descurca, ori trebuie sa incep chiar acum si sa invat biologia in paralel?, mentionez ca eu am o gandire logica (asta ma ajuta sa invat in primul rand, biologia o invat singur ) si o memorie mai mult decat ok, dar chimia este o materie pe care nici in generala,nici orele de a9a si a 10a nu am reusit s.o inteleg vreodata.
    Multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere